Vertrek naar Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu Vertrek naar Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu

Vertrek naar Istanbul

Blijf op de hoogte en volg Danielle

25 Juli 2012 | Turkije, Istanbul

Opmerking vooraf: deze verslagen bevatten veel details, want deze reis is zo leuk dat ik alles wil onthouden. Of in ieder geval zo veel mogelijk. Om het wat leesvriendelijker te maken splits ik het op per dag en doe ik bij lange verhalen een samenvatting in de eerste alinea.

Om 14.25 uur vertrok ik vanaf Eindhoven naar Istanbul. Ik had een drukke ochtend achter de rug: niet alleen had ik mijn backpack ingepakt, ook was ik naar de huisarts geweest. Twee dagen eerder bleek ik de spieren in mijn voet verrekt te hebben en één spier of pees was ingescheurd. Met een flink ingetapete voet kon ik dus naar het vliegveld. Lopen ging met moeite, trappen waren dramatisch. En iedereen kijkt naar je… In het vliegtuig had ik gelukkig alle ruimte om mijn been languit te leggen en de pijn viel reuze mee.

Rond zes uur arriveerde ik in Istanbul, waar het een uur later is dan in Nederland. Zeven uur lokale tijd dus. Het ging allemaal soepel op Sabiha Gökcen Airport: ik had in no time een visum, paspoortcontrole en mijn backpack. Ook de bus naar het centrum was snel gevonden. In de bus nog gezellig gekletst met een Nederlandse familie en veel uit het raam gekeken. Istanbul is groot en volgebouwd, veel moskeeën, veel auto’s (file rijden dus) en veel mooie plantenmotiefjes langs de weg. Ik zie ons in Nederland nog niet massaal onze vlag inzaaien en overal langs de weg tonen. Het weer is fantastisch: bij aankomst nog zo’n 30 graden. Heerlijk, zo’n warme deken om je heen!
De eerste indruk van Istanbul was dus positief. Wel was het druk: veel toeristen, maar nog veel meer Turken. De grote winkelstraat puilde nog uit van de mensen om negen uur ’s avonds. Bijzonder gezicht!

Het hostel (Chambers of the Boheme) had ik ook snel gevonden, het was een goede vijf minuten lopen vanaf het grote plein waar de bus me afzette. Een nette kamer, maar ze hadden me het bovenste bed in het stapelbed toegewezen. Dat leek me niet zo handig met m’n voet, en daar was de receptionist het wel mee eens. Ik mocht voor twee nachten naar een andere kamer en zou het laatste nachtje weer verhuizen. De eerste indruk van het hotel was prima. De kamers hadden heel klassieke meubels, echt in thema. Badsanitair had wat luxer gekund, maar voor een paar dagen voldeed het wel. Het personeel was heel erg vriendelijk en het kostte ook weinig: 15 euro per nacht. Prima dus!