Belgrado - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu Belgrado - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu

Belgrado

Blijf op de hoogte en volg Danielle

31 Juli 2012 | Servië, Belgrado

Sightseeing Belgrado!

Vanochtend voor het eerst de sensatie mogen ervaren van het gewoon weer kunnen douchen zonder allerlei kunstgrepen om m’n voet droog te houden. Het had wat luxer gekund (behoorlijk aftandse badkamer in dit hostel), maar toch fijn om dit weer gewoon te kunnen doen.

Ik begon de dag met een stadswandeling. Leuk om zo meer van de stad te zien! Belgrado heeft een bijzondere geschiedenis: de stad is dankzij de strategische ligging overheerst door allerlei verschillende volkeren, krijgsheren en koningen. In de 18e (?) eeuw is de stad zelfs zes keer gewisseld van Ottomaans naar Oostenrijks-Hongaars. Dat zie je goed aan de citadel, waar veel nieuwe heersers maar een extra verdedigingsmuur omheen lieten bouwen. Maar ook in de stad zie je de invloeden van al die verschillende machthebbers. Ik had zelf vooral het beeld van een nogal vervallen en beschadigde stad, maar de laatste oorlog was de tweede wereldoorlog. Tijdens de wandelingen zagen we alle hoogtepunten van oud-Belgrado en hadden we een mooi uitzicht op Nieuw-Belgrado (waar vooral betonnen gebouwen staan). In Oud-Belgrado is het een mix: betonnen communistische ellende staat naast prachtige gebouwen uit de Oostenrijks-Hongaarse overheersing. Het wisselt echt per huis, want al die oorlogen uit het verleden hebben hun sporen achtergelaten. De rondleiding duurde zo’n twee uur en was handig om een beter beeld van de stad te krijgen.

Na de rondleiding heb ik een kijkje genomen in een Orthodoxe kerk. Wat me opvalt is dat het hier steeds zo donker is binnen! Bij andere godsdiensten komt er veel meer licht naar binnen of hangen de kroonluchters er niet alleen voor de sier.

Vervolgens was de batterij leeg. Ik heb een fantastisch broodje kip gehaald als lunch, later bleek dat adres in de Lonely Planet te staan als een van de beste van Belgrado. Het hielp niet om weer fris en fruitig te worden, dus ik ben even een anderhalf uur gaan chillen in het hostel en daarna met de eigenaar vertrokken om een busticket te halen.

Vervolgens ben ik naar de grote kathedraal gegaan. Die hadden ze wel iets dichter bij het centrum mogen bouwen, nu was het twintig minuten lopen vanaf het einde van de grote winkelstraat, haha. Met Moskou en Sofia is Belgrado aan het uitvechten wie de grootste orthodoxe kathedraal heeft. Elke stad claimt die titel, het hangt geloof ik af van waar ze naar kijken: de oppervlakte, de hoogte of het aantal mensen dat erin past. Het bijzondere aan deze kathedraal is dat hij nog niet af is. Ze zijn al zo’n 100 jaar aan het bouwen, maar er komt steeds iets tussendoor: het geld is op, er is weer oorlog of er zijn communisten aan de macht. Er wordt wel vooruitgang geboekt: de buitenkant is al klaar. Aan de binnenkant moet nog wel heel veel gebeuren!

Daarna was er eigenlijk niet echt iets wat ik wilde doen. De grote bezienswaardigheden had ik wel gezien en sluitingstijd van musea was nu ook ongeveer aangebroken. Vooraf had ik bedacht dat ik naar het museum van Rode Ster Belgrado wilde, maar dat lag niet echt op loopafstand en zou nauwelijks Engelstalige beschrijvingen hebben. Ook had ik op internet al zo’n uitgebreide beschrijving van wat er te zien was gelezen, dat ik er bijna niet meer naar toe hoefde. Verder was m’n to do list zo ongeveer leeg… Ik ben dus heel rustig terug gewandeld naar het hostel. Een break bij de McDonalds voor een McFlurry (lastig hoor, kiezen uit al die lekkere smaken die we in NL niet hebben, zoals kersen, aardbei en Toblerone) zorgde ervoor dat ik even iets van de Spelen kon zien. Een bankje op Studentski Trg was ook fijn om wat laatste zonnestralen mee te pakken. Ik had vervolgens geen zin om weer kebab te eten of om in m’n eentje uit eten te gaan. Wel had ik zin in watermeloen en soep, dus dat heb ik lekker in het hostel klaargemaakt. Daarna rustig wat zitten internetten, gelezen in de Lonely Planet en al vroeg ging het licht uit. Even bijtanken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 30 Juni 2010
Verslag gelezen: 1221
Totaal aantal bezoekers 76298

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2018 - 05 September 2018

Albanië 2018

17 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Holland Heineken House 2016

11 December 2014 - 09 Januari 2015

Zuid-Amerika 2014

25 Februari 2013 - 09 Mei 2013

Zuid-Amerika

25 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Zomer 2012 Oost-Europa

17 December 2010 - 02 Januari 2011

Disney Noël 2010

02 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: