30 juli t/m 3 augustus: de laatste opbouw-dagen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu 30 juli t/m 3 augustus: de laatste opbouw-dagen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu

30 juli t/m 3 augustus: de laatste opbouw-dagen

Blijf op de hoogte en volg Danielle

03 Augustus 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

We liggen zo mooi op schema dat we zondag een dag vrij hebben gekregen! Een mooie kans om na twee weken iets van Rio te zien. We zijn vroeg opgestaan en hebben met een gezellige groep het beeld van Christus de Verlosser bezocht. Je kunt daar naar toe met busjes of met een trammetje, maar sportief als we zijn, zijn wij gaan hiken. Het was een pittige tocht, op één stuk gingen we zo steil omhoog dat er geen pad meer was: we moesten omhoog via ijzeren haken in de rotswand. Leuk om te doen, en na bijna twee uur zweten hadden we het uitzicht op de top echt verdiend! ’s Middags lekker naar het strand geweest. Klinkt leuker dan het was, want het waaide flink en de zee stond hoog, waardoor we regelmatig bijna overspoeld werden. Maar goed, ook het ‘zonnen op de Copacabana’ kunnen we nu afvinken, inclusief uitzicht op goed afgetrainde knappe Brazilianen. ’s Avonds ben ik nog uit eten geweest met de meiden. Topdag dus!

Zaterdag en zondag zijn er nieuwe mensen aangekomen, 75 nieuwe vrijwilligers per dag. Je merkt dat dat z’n weerslag heeft op de groep. De eerste vluchten zijn helemaal op elkaar ingespeeld en echte aanpakkers. “Niet zeuren, maar lekker beuken met z’n allen om er een fantastisch HHH van te maken”. Die houding wordt niet gedeeld door iedereen in de nieuwe groep. Sommigen willen ook graag aan de slag, anderen zijn iets te bang dat hun nagels breken. De nieuwelingen zijn ook met zo intimiderend veel dat we als ‘oude rotten’ nog meer naar elkaar toe trekken. Bijzonder om zo’n groepsproces te zien. Ik moet zeggen dat ik de welkomstborrel van de nieuwe lichting op zondag wel weer erg geslaagd vond, ik was iets voor drie uur terug in het hotel…

Maandagavond was ook al zo gezellig. We zijn met een flinke groep op stap gegaan. De nieuwe vluchten waren deze avond uitgenodigd bij de Nederlander met het mooie huis waar wij vorige week al waren. De mensen van de eerste vluchten wilden de volgende dag ook iets tofs te vertellen hebben, dus wij gingen naar Pedra do Sal. Een soort straatfeest meets carnaval met een vleugje ‘Amsterdam op een zonnige dag’. Oftewel: veel Brazilianen op straat, overal eten en vooral drinken te koop. Muziek: samba! Heel erg tof om bij te zijn. Het publiek was gemengd: locals maar ook toeristen. Boos kijkende jongens die eruit zagen alsof ze net uit de gevangenis waren ontsnapt stonden broederlijk naast gasten met dreadlocks en een flinke joint. De sfeer was goed en als vrouw voelde ik me ook heel veilig. Wat later op de avond werden er natuurlijk wel pogingen gedaan om me te versieren (ik blijf een blonde vrouw in Rio), maar ook als je door de menigte liep hield iedereen z’n handen thuis. Dat is in Nederland wel eens anders. Het voelde echt als een belevenis, wat was dit weer waanzinnig leuk om mee te maken!

Maandag was de eerste dag dat we niet meer in onze opbouw-ploeg werkten, maar dat we in onze teams werken waarmee we in het huis aan de slag gaan. Team Finance dus! Leuke club, op twee na zat iedereen bij mij in het vliegtuig, dus ik ken iedereen al aardig. Onze twee nieuwe aanwinsten zijn ook top! Als team hebben we sinds maandag kassa’s geïnstalleerd (met het wegwerken van bijbehorende kabels, een van de klussen waar ik bij heb geholpen), verwerkten we de declaraties van de afgelopen tijd en hebben we de betaalpassen voorbereid. Het was nodig om alle 35.000 passen even voor een scanner langs te halen. Per pasje nog geen twee seconden werk als je een beetje ervaring hebt, maar met 35.000 passen en maar drie scanners een flinke klus. Daarnaast hebben we nog portofoons geregeld, instructies gegeven over het gebruik van de pinapparaten en veel andere kleine klusjes. Maar nu, een avond voordat het huis open gaat… zijn we er klaar voor. Ik heb er ontzettend veel zin in! Vanavond is er een soft opening voor de leden van de club waarin het HHH is gevestigd. Zij maken geen gebruik van onze cashless kaarten, dus finance is vrij. Morgen begin ik pas om 17.30 uur, dus dat biedt weer een mooie kans om nog wat meer van Rio te zien voordat we echt los gaan. Wordt vervolgd in een volgende update. Dan ook meer over de eerste dagen dat het HHH open is! Spannend, ik heb echt zin om morgenavond te gaan werken!

• 04 Augustus 2016 - 18:11

Henk & Riek:

Hallo Danielle,
    We hebben de eerste beelden uit het HHH gezien, mooi hoor! Jullie hebben er iets moois neergezet. Wat geniet je enorm. Na RIO heb je straks weer een heel aantal nieuwe vrienden. Ook voor ons zijn deze spelen andere spelen. Juist omdat jij er bent! We kijken uit naar het volgende verhaal.
    Liefs van ons.

• 04 Augustus 2016 - 21:28

Roelof En Coby:

Wat geniet jij daar en wij een beetje met jou mee. Het HHH schijnt de mooiste te zijn
    dus jullie hebben wel eer van je werk, fijn dat we mee mogen genieten door jou verslagen.
    Liefs en groetjes

• 05 Augustus 2016 - 10:19

Stephanie:

Jeetje, wat een geweldig HHH hebben jullie opgebouwd! De foto's zijn super mooi! Bijzonder dat jij daar aan hebt meegewerkt! Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen als de Spelen zijn begonnen!

• 08 Augustus 2016 - 19:58

Dafne:

Goed te lezen dat je het naar je zin hebt!