New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu

New York

Blijf op de hoogte en volg Danielle

11 Mei 2013 | Verenigde Staten, New York

Behoorlijk gesloopt kwam ik aan in mijn hostel in New York, dankzij de veel te vroege vlucht (06.30 uur vliegen betekent om half vier ’s ochtends de taxi in naar het vliegveld) en de overstap in Miami was het een lange reis. Ik heb nog een rondje gelopen door de buurt en ben vroeg gaan slapen. De volgende dag wachtte New York immers op me!

Wel lastig hoor, waarmee moet je beginnen in een stad waar zoveel te zien is? Ik begon onder in Manhattan. Het nieuwe World Trade Center schiet al goed op. De Memorial voor de aanslagen van elf september vond ik zelf niet heel indrukwekkend, er waren vooral heel veel andere toeristen. Ik had de indruk dat het een dingetje was dat iedereen deed ‘omdat het nou eenmaal erbij hoort’, niet omdat het op zichzelf de moeite waard is. Het rondlopen op straat is dat trouwens wel, New York is echt indrukwekkend! Ik ben over Wall Street gelopen en vervolgens afgezakt tot in Battery Park. Daar heb ik de typische New Yorkse hot dog geprobeerd (mjum) en vervolgens ben ik met de ferry naar Staten Island gegaan. Vanaf de ferry zie je het vrijheidsbeeld, weer een check op het lijstje met must-do’s voor elke toerist. Na een stukje met de subway gesmokkeld te hebben, belandde ik in Chinatown. Dat gebied is groot en wordt steeds groter. Ik deed m’n best om Little Italy te vinden, maar daar blijkt nog maar anderhalve straat van over te zijn: de Chinezen verdringen de Italianen uit Manhattan. Ik liep opeens ook in een superhippe buurt, allemaal mooie goedgeklede jonge mensen die in heel hippe bars hele hippe drankjes aan het drinken waren. Het contrast met Zuid-Amerika was enorm. Er was een straatmarkt, of eigenlijk was het een festival met allemaal hippe (ja, het was heel hip) mensen en concepten. Erg groen en biologisch en goed voor de wereld allemaal, het was ook wel een beetje hippie. Via de Grand Central Terminal (gaaf, bekend uit films) belandde ik op Fifth Avenue. Daar heb ik nieuwe Allstars gekocht, want mijn oude vielen echt uit elkaar, en het Rockefeller Center bezocht. Niet helemaal naar boven gegaan, dat wilde ik liever op het Empire State Building doen. Na ook nog even naar Times Square te zijn geweest (leuk, ondanks de toeristen!) zat een hele lange dag erop. Veel gezien, veel gedaan, veel gelopen.

De volgende dag zag er heel anders uit: eindelijk weer een dagje echt pretparken! Wel raar om dat in mijn eentje te doen, maar dat kwam nu eenmaal zo uit. Op een uurtje rijden van New York vind je Six Flags Great Adventure, met meer dan 10 achtbanen. In de collectie onder andere de beste houten achtbaan ter wereld, de hoogste en op-een-na-snelste achtbaan ter wereld, en heel veel andere gave achtbanen. Het was helemaal niet druk, ’s middags vaak zo’n 15 minuten wachten en na vijf uur stroomde het park leeg. Bizar om zomaar in de beste achtbanen ter wereld te stappen, zonder wachten op de eerste rij. Super cool! Ik was als een kind zo blij, en wilde nog helemaal niet naar huis toen het park dicht ging en ik alle achtbanen meerdere keren gedaan had. Ik word nooit groot, vrees ik :)

Maandag leek me een goede dag om wat cultureels te doen en eens iets anders in een museum te zien dat (pre-)Incabeeldjes. Op naar het MoMA dus, het Museum of Modern Art. Het was er stervensdruk, irritant druk, maar toch was het heel erg tof. Ik hou van moderne kunst! Na een rondje door de Public Library ging ik door naar het Empire State Building. Ik was vooraf gewaarschuwd voor lange rijen, maar zonder wachten bereikte ik de top. Gaaf uitzicht! Ik snap waarom mensen hier naar toe gaan, als toerist moet je dit toch gezien hebben. Nadat ik ’s middags een kaartje voor MacBeth op Broadway en een nieuw jurkje had gekocht, zat ik ’s avonds in het theater. Het was gaaf! En heel bijzonder: één acteur speelde alle rollen. Wel verwarrend in het begin, het maakte het verhaal lastiger te volgen, maar heel indrukwekkend om te zien.

Dinsdag begon ik weer in het museum, dit keer het Metropolitan Museum. Helaas was een deel van het museum gesloten, maar ik heb me toch goed vermaakt. Daarna Central Park bezocht en toen gezellig onder het genot van een cocktail bijgekletst met Emily, een meisje die ik in Miami had leren kennen. Super gezellig! En leuk om een echte New Yorker (nou ja, ze woont er nu zes maanden) te spreken.

Woensdag was al weer de laatste dag. Ik wilde nog van alles zien en doen, dus vroeg op pad. Het regende toen ik wakker werd en elke keer dat ik in de metro zat, maar zodra ik buitenkwam was het droog. Wat een geluk had ik! Ik kon droog de Brooklyn Bridge over wandelen, bekeek droog de schade van Hurricane Sandy in Coney Island (met een van de oudste achtbanen ter wereld, helaas gesloten op weekdagen) en liep droog de hele High Mile (een park op een oude bovengrondse metrolijn). Na nog even een kijkje genomen te hebben in St. Patrick’s Cathedral en gewinkeld te hebben (het blijft New York, he!), was het tijd om terug te gaan naar het hostel en de reis naar het vliegveld maar weer eens te maken. Het einde van mijn trip, het zit erop! New York was een goede afsluiter. Ik vond het een toffe stad, waar enorm veel te zien en te doen is. Na vier dagen heb ik het gevoel dat ik de highlights bezocht heb, maar ik heb nog lang niet alles gezien en ik heb de stad niet écht leren kennen. Ik bleef hangen in het toerist-zijn, terwijl het veel leuker is om te mengen met de locals en meer op te gaan in de stad. Ik kom nog wel eens terug en dan is het gevoel vast anders.

Met het verlaten van New York kwam ook het einde van mijn trip in zicht. Ik had vooraf hele hoge verwachtingen van deze reis, omdat ik er zo lang naar uitgekeken had, maar het was nog fantastischer dan dat ik had durven dromen. Ik heb zoveel moois gezien: van dieren (dolfijnen, pinguins!) en landschappen (besneeuwde vulkanen, woestijn!) tot fascinerende steden. Ik heb zoveel gaafs gedaan, zoals paragliden, het fietsen over Death Road en raften, en natuurlijk heb ik Spaans geleerd. Vooraf had ik verwacht dat ik na deze reis toe zou zijn aan een baan, maar dat is niet zo. Ik wil nog zoveel meer zien en beleven, dat ik stiekem al weer naar vliegtickets aan het kijken ben… Deze verhalen worden vast snel vervolgd. Bedankt allemaal voor het lezen en de vele reacties!

Foto's New York: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.543482132369520.1073741839.100001232142210&type=1&l=c61af03705

  • 13 Mei 2013 - 11:43

    De Kuipers :

    Hoi Danielle,
    Bedankt voor je mooie, gedetailleerde verhalen. We hebben ervan genoten. Het zal weer wennen zijn in Nederland. Het ga je goed. Op naar de volgende reis.
    Groeten, René, Trijn, Michel en José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Danielle

Actief sinds 30 Juni 2010
Verslag gelezen: 4155
Totaal aantal bezoekers 78766

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2018 - 05 September 2018

Albanië 2018

17 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Holland Heineken House 2016

11 December 2014 - 09 Januari 2015

Zuid-Amerika 2014

25 Februari 2013 - 09 Mei 2013

Zuid-Amerika

25 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Zomer 2012 Oost-Europa

17 December 2010 - 02 Januari 2011

Disney Noël 2010

02 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: