Berat - Reisverslag uit Berat, Albanië van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu Berat - Reisverslag uit Berat, Albanië van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu

Berat

Blijf op de hoogte en volg Danielle

29 Augustus 2018 | Albanië, Berat

Berat is prachtig! Het is een stadje zoals elke andere stad in Albanië, maar inclusief een prachtige historische oude stad die tegen een berg aangeplakt zit. De huizen in kenmerkende stijl hebben grote rechthoekige ramen, waardoor Berat ook wel de stad met de duizend ramen wordt genoemd. Bovenop de heuvel ligt een kasteel, waar nog steeds mensen wonen. Om bij het kasteel te komen moet je de berg op. Alsof dat in de hitte niet zwaar genoeg is (het is 35 graden) waren ze ook nog met de weg bezig. Lekker om de wegwerkers heen slalommen door het zand, ik zag het al voor me… maar na tien meter kreeg ik een lift aangeboden van een wegwerker op een minishovel. Hij sprak nauwelijks Engels maar stopte onderweg wel even om me foto’s te laten zien van zijn huis in aanbouw (waar hij terecht trots op mocht zijn) en van zijn zoon. Eenmaal boven bleken daar nog allerlei collega’s van hem bezig te zijn die stuk voor stuk hun werk stillegden om ons te bekijken. Dat is nog eens een entree! Het kasteel zelf was prachtig, mooi uitzicht over de rest van Berat en de vallei. Maar de weg naar boven zal me misschien wel het meest bijblijven.

De oude stad van Berat is natuurlijk best toeristisch, maar je kunt er ook heerlijk ronddwalen door piepkleine steegjes (niet met de auto begaanbaar, trap op trap af) en ik heb er alsnog super lekker gegeten in een restaurant (Wildor) dat me door het hostel was aangeraden. Ik ging niet voor iets typisch Albanees, maar voor een groentesoep en een risotto. Beide waren heerlijk! In de restaurants in heel Albanië zie je de Italiaanse invloeden terug, bijna overal staat wel pasta op het menu. Italië ligt vlakbij (de hak van de laars ligt aan de overkant van de zee) en de Italianen zijn ook overheersers geweest in Albanië. Dat verklaart ook waarom veel mensen een woordje Italiaans spreken.

Verder bevat het oude centrum ook nog een oude moskee die nu helemaal opgeknapt wordt (uiteraard met Turks geld), een boulevard langs de rivier vol gezellige terrasjes en een overdreven pompeus universiteitsgebouw. Aanrader, ik begrijp dat dit op de UNESCO Werelderfgoed-lijst staat!