Berat - Reisverslag uit Berat, Albanië van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu Berat - Reisverslag uit Berat, Albanië van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu

Berat

Blijf op de hoogte en volg Danielle

29 Augustus 2018 | Albanië, Berat

Berat is prachtig! Het is een stadje zoals elke andere stad in Albanië, maar inclusief een prachtige historische oude stad die tegen een berg aangeplakt zit. De huizen in kenmerkende stijl hebben grote rechthoekige ramen, waardoor Berat ook wel de stad met de duizend ramen wordt genoemd. Bovenop de heuvel ligt een kasteel, waar nog steeds mensen wonen. Om bij het kasteel te komen moet je de berg op. Alsof dat in de hitte niet zwaar genoeg is (het is 35 graden) waren ze ook nog met de weg bezig. Lekker om de wegwerkers heen slalommen door het zand, ik zag het al voor me… maar na tien meter kreeg ik een lift aangeboden van een wegwerker op een minishovel. Hij sprak nauwelijks Engels maar stopte onderweg wel even om me foto’s te laten zien van zijn huis in aanbouw (waar hij terecht trots op mocht zijn) en van zijn zoon. Eenmaal boven bleken daar nog allerlei collega’s van hem bezig te zijn die stuk voor stuk hun werk stillegden om ons te bekijken. Dat is nog eens een entree! Het kasteel zelf was prachtig, mooi uitzicht over de rest van Berat en de vallei. Maar de weg naar boven zal me misschien wel het meest bijblijven.

De oude stad van Berat is natuurlijk best toeristisch, maar je kunt er ook heerlijk ronddwalen door piepkleine steegjes (niet met de auto begaanbaar, trap op trap af) en ik heb er alsnog super lekker gegeten in een restaurant (Wildor) dat me door het hostel was aangeraden. Ik ging niet voor iets typisch Albanees, maar voor een groentesoep en een risotto. Beide waren heerlijk! In de restaurants in heel Albanië zie je de Italiaanse invloeden terug, bijna overal staat wel pasta op het menu. Italië ligt vlakbij (de hak van de laars ligt aan de overkant van de zee) en de Italianen zijn ook overheersers geweest in Albanië. Dat verklaart ook waarom veel mensen een woordje Italiaans spreken.

Verder bevat het oude centrum ook nog een oude moskee die nu helemaal opgeknapt wordt (uiteraard met Turks geld), een boulevard langs de rivier vol gezellige terrasjes en een overdreven pompeus universiteitsgebouw. Aanrader, ik begrijp dat dit op de UNESCO Werelderfgoed-lijst staat!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Albanië, Berat

Danielle

Actief sinds 30 Juni 2010
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 77699

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2018 - 05 September 2018

Albanië 2018

17 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Holland Heineken House 2016

11 December 2014 - 09 Januari 2015

Zuid-Amerika 2014

25 Februari 2013 - 09 Mei 2013

Zuid-Amerika

25 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Zomer 2012 Oost-Europa

17 December 2010 - 02 Januari 2011

Disney Noël 2010

02 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: