Terugblik - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu Terugblik - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Danielle Fictorie - WaarBenJij.nu

Terugblik

Blijf op de hoogte en volg Danielle

10 Augustus 2012 | Nederland, Utrecht

Ik ben weer thuis! 5000 km vliegen, 2500 km met de bus en zo’n 450 km met de trein brachten me door de volgende landen: Turkije, Bulgarije, Servië, Bosnië en Herzegovina, Kroatië, Montenegro, ‘Kosovo’, Macedonië, Griekenland, ‘Duitsland’ en ‘Nederland’. 11 landen, waarvan er drie niet echt meetellen: in Kosovo heb ik alleen maar slapend in de bus gezeten, in Duitsland zat ik alleen maar op het vliegveld en Nederland telt natuurlijk niet echt mee. 8 landen in 16 dagen is echter ook een bizar plan… Wat wonderbaarlijk goed heeft uitgepakt. Ik heb namelijk een heel toffe vakantie gehad!

Als ik er op terug kijk, dan is er een duidelijk hoogtepunt: Sarajevo. Leuke mensen, interessante stad met een recente geschiedenis die nog heel zichtbaar is, maar ook met een leuk centrum en met goed eten. Ik ben vaak verrast deze vakantie: vooral door Skopje (Las Vegas van de Balkan), Montenegro (verrassend mooi, toeristisch maar nog pittoresk) en Varna (heerlijk strand, vriendelijke mensen, spotgoedkoop, goed eten en niet zo lelijk als verwacht).

Niet alles was natuurlijk leuk. Sofia vond ik weinig aan, maar dat had ik verwacht. Belgrado en Dubrovnik vielen me tegen. Met Belgrado heb ik niets, ik weet niet waarom maar het deed me weinig. Zonde, want ik hoor van anderen dat het er heel erg leuk kan zijn. Dubrovnik was te druk, te veel ingespeeld op Westerse rijke toeristen, en achteraf prima in een dag te doen. Ook Istanbul was wat minder bijzonder dan verwacht , maar dat lag echt aan mijn hoge verwachtingen.

Wat zou ik anders doen als het overnieuw kon? Gek genoeg zou ik misschien een extra dag blijven in Belgrado en/of meer tijd inplannen om daar een avond uit te gaan, want ik heb het gevoel dat ik die stad te weinig kansen heb gegeven. Sowieso ben ik deze vakantie niet echt uit geweest. Wel vaak wat gaan drinken, maar ik heb het nooit later gemaakt dan 2 uur ’s ochtends en dat kwam ook maar weinig voor. Dansen tot het licht wordt was er niet bij. In eerste instantie kwam dat door m’n voet, en later omdat ik er de tijd niet voor had in mijn schema. Ik heb het niet echt gemist, maar daardoor zijn sommige verborgen schoonheden van de steden voor mij onontdekt gebleven. Misschien had ik ook meer tijd willen doorbrengen in Bulgarije, want alles behalve Sofia was interessant. Belangrijkste wat ik anders zou doen is echter dat ik zou vertrekken met twee voeten waarop ik gewoon kan staan en lopen. Ik heb geprobeerd om me er niet door te laten kisten, maar leuk is anders.
Maar eigenlijk zou ik de hele reis zo nog een keer maken. Ik heb ontzettend genoten, veel gezien, veel gedaan, veel leuke mensen ontmoet… Super! De opzet is me heel goed bevallen. Ik had verwacht dat het vermoeiender zou zijn, maar dat viel mee. Volgend jaar dus misschien wel weer. Nu nog een bestemming zoeken… Misschien een weekje Baltische staten (Estland, Letland, Litouwen), want daar ben ik nog niet geweest.

Dit reisverslag wil ik graag afsluiten met bedankjes. Allereerst aan Stephanie, Liliane en mijn huisarts: bedankt voor alle adviezen voor mijn voet! Zonder jullie advies en tape had ik beter thuis kunnen blijven. Ten tweede aan mijn slippers. Twee euro waren ze, en toch heb ik zeker anderhalve week op gelopen en heb ik er bergen mee beklommen. Ze zijn nog heel! Ten derde aan de mensen die me leuke reacties stuurden. En ten vierde, en daarmee het allerbelangrijkste: dank aan iedereen die ik ontmoet heb! Met eervolle vermeldingen voor de Zweden uit Istanbul, onze toffe groep in Sarajevo en Aleksandar in Skopje. Ik heb genoten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 30 Juni 2010
Verslag gelezen: 740
Totaal aantal bezoekers 77672

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2018 - 05 September 2018

Albanië 2018

17 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Holland Heineken House 2016

11 December 2014 - 09 Januari 2015

Zuid-Amerika 2014

25 Februari 2013 - 09 Mei 2013

Zuid-Amerika

25 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Zomer 2012 Oost-Europa

17 December 2010 - 02 Januari 2011

Disney Noël 2010

02 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: